Минулого року Укрзалізниця втратила майже 130 млн грн через розукомплектування вантажних вагонів
Новини, Тарифи, Укрзалізниця

В УЗ заявляють, що врахували пропозиції замовників при впровадженні нового договору на вантажні перевезення

В Укрзалізниці заявляють, що врахували пропозиції замовників при впровадженні нового договору на вантажні перевезення, а скарги різноманітних бізнес-асоціацій суперечать справжньому перебігу подій. Відповідна заява опублікована в пресрелізі Перевізника.

Зокрема в компанії заявляють:

“Деякі з представників замовників та їхніх об’єднань продовжують стверджувати, що АТ «Укрзалізниця» нібито не враховано їхніх пропозиції до нового договору. Проте такі неконструктивні й необ’єктивні твердження суперечать справжньому перебігу подій”.

Наголошено, починаючи з травня 2019 року, до обговорення умов нового договору залучені вантажовласники та всі основні їхні об’єднання, Антимонопольний комітет України, Міністерство інфраструктури України та Державна регуляторна служба України. Завдяки цим перемовинам Перевізник неодноразово відтерміновував введення в дію нового договору і суттєво змінив його умови, порівнюючи з першими варіантами.

У компанії зазначають, що значна частина пропозицій від замовників збігаються між собою в несприйнятті дерегуляції вагонної складової провізних платежів. Але це питання вже розв’язане наприкінці 2017 року рішеннями Кабінету Міністрів України та Міністерства інфраструктури України, в нормативно-правові акти введено «власний вагон перевізника» та дозволено АТ «Укрзалізниця» самостійно формувати ціни, так само як й іншим власникам вагонів.

Також повідомляється, що в останній редакції договору зроблено чимало кроків назустріч замовникам, які нібито будуть позитивно сприйняті фаховою спільнотою, зокрема:

  • до 01.10.2020 відтерміновано введення плати за користування власними вагонами перевізника під час виконання вантажних операцій. Триває робота зі зменшення цих ставок. А до цього залишено розмір плати на рівні ставок, визначених Збірником тарифів для вагонів перевізника;
  • з 01.10.2020 для перевезень маршрутних поїздів у міжнародному сполученні при визначені плати за використання власних вагонів перевізника буде застосовуватися нормативний термін доставки 320 км/добу, а не 200 км/добу як раніше, що зменшить розмір провізних платежів;
  • з 01.10.2020 при використанні власних вагонів перевізника після здвоєних операцій (навантаження одразу після вивантаження) не нараховуватиметься компенсація порожнього рейсу;
  • надання послуг за малодіяльними станціями визначено в додатку до договору, який застосовуватиметься лише з ініціативи самих замовників, а плата за таку послугу не нараховуватиметься для маршрутних поїздів;
  • більш повно описано порядок врахування пропозицій замовників до договору;
  • збільшено строки, в які замовники можуть підписати сформовані перевізником документи;
  • конкретизовано, що списання коштів замовників можливе лише за умови наявності для цього достатніх правових підстав;
  • встановлено дзеркальну відповідальність за подавання неочищеного власного вагона перевізника;
  • конкретизовано відповідальність перевізника за пошкодження вагона замовника з його вини під час перевезення;
  • визначено можливі причини для відмови Перевізником у погодженні планів перевезення вантажів;
  • уніфіковано умови надання послуг з організації накопичення вагонів та перевезення спеціальних вантажів;
  • на звернення замовників впроваджено безоплатний контроль використання кодів платника (абонплата нараховуватиметься лише у разі встановлення складних рівнів такого контролю);
  • реалізовано можливість оформлення однією накладною групи навантажених вагонів різних власників;
  • враховано пропозиції щодо відповідальності при затримках вагонів під час перевезення.

Також до 01.10.2020 ухвали УЗ очікує рішення про:

  • зниження ставок плати за використання вагонів перевізника до рівня цін інших власників вагонів;
  • встановлення понижувального коефіцієнту при розрахунку плати за користування вагонами перевізника під час виконання вантажних операцій для вагонів, які приймаються до перевезення у складі маршрутної відправки.

Наголошено, що, в свою чергу і надалі залишаться без змін  умови, які діють, починаючи з лютого 2018 року:

  • при розрахунку провізних платежів і надалі застосовуватиметься показник «Тдод», оскільки, на відміну від інших операторів вагонів, ціноутворення АТ «Укрзалізниця» базується на нормативних строках перевезень, а не фактичних, як у інших власників вагонів. Відмова від застосування такого підходу призведе до необхідності перегляду всієї системи ціноутворення Перевізника, з приводу чого пропозицій від замовників не надходило;
  • Округлення неповної доби до повної при розрахунку оплачуваного часу використання власних вагонів перевізника, яке обумовлено нормативноправовими актами й також є частиною застосування нормативних строків доставки, а не фактичних при розрахунку провізних платежів.

Зазначається, що сьогодні частка використання вагонів АТ «Укрзалізниця» менше 15 % в загальному обсязі перевезень, а частка в
загальному парку вагонів – 50 %. Тому вантажовласники після впровадження нового договору і надалі матимуть можливість вільно обирати, в вагонах яких операторів замовляти перевезення.

Нагадаємо, новий договір на перевезення вантажів має набути чинності з 1 липня 2020 року. Проте представники бізнес-спільноти, зокрема ЄБАУЗА та об’єднання Укрметалургпром, закликали доопрацювати деякі його положення.

Читайте також