Новини, Перевезення

Укрзалізниця врахувала рекомендації АМКУ в новій редакції договору

Укрзалізниця в новій редакції договору врахувала рекомендації Антимонопольного комітету України, а заяви низки профільних об’єднань з цього приводу назвала необ’єктивними та непослідовними. Про це повідомляє пресслужба Перевізника.

“Сьогоднішня ситуація на ринку свідчить про втрату монопольного становища АТ «Укрзалізниця» на ринку вагонів. Власний парк вагонів товариства уже складає близько 50 % від загальної кількості на ринку (за деякими видами – менше 35 %). Таким чином, умови ринку свідчать, що він є конкурентним, а у замовника послуги є право вільного вибору постачальника послуги з подачі вагонів. Ні чинний, ні новий договори не нав’язують замовникам послугу використання вагонів власності АТ «Укрзалізниця», яку замовники можуть обрати виключно на добровільних умовах”, – повідомили в УЗ.

У компанії також зауважили, що протягом останнього року були проведені спільні відкриті наради за участю представників бізнес-асоціацій, основних вантажовласників, представників Антимонопольного комітету України та Державної регуляторної служби України і багато отриманих звернень стосовно тексту договору стосувалися вартості та умов надання власних вагонів перевізника АТ «Укрзалізниця».

“Відповідно до позиції товариства ці умови мають визначатися товариством самостійно за вільними тарифами на підставі статті 58 Статуту залізниць України. Крім того, товариство має право самостійно приймати рішення стосовно методики формування вартості використання власних вагонів АТ «Укрзалізниця» у процесі надання послуг з перевезення вантажів з дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції. Товариство за рекомендаціями АМКУ відтермінувало введення в дію нових ставок плати до 1 жовтня 2020 року, зважаючи на економічну ситуацію в країні”, – зазначили в УЗ.

У якості компенсатора Укрзалізниця погодилася на значні поступки на користь ринку стосовно застосування вільних тарифів з 1 жовтня 2020 року:

  • Не буде нараховуватися компенсація витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону перевізника після «подвійних операцій» (навантаження відразу після вивантаження);
  • При визначені плати за використання власних вагонів перевізника під час перевезення у міжнародному сполученні маршрутних поїздів буде застосовуватися швидкість 320 км/добу (зараз така швидкість застосовується при перевезенні у внутрішньому сполученні);
  • Передбачена знижка 25% до плати за користування для вагонів, які приймаються до перевезення у складі маршрутної відправки.

Крім того, АТ «Укрзалізниця» запроваджено «голландські» аукціони та «довгострокові» договори, які дозволяють вантажовласникам отримувати послуги з використання вагонів за ринковими прогнозованими цінами.

За рекомендаціями АМКУ переглянуті деякі умови договору, наприклад:

  • Термін підписання замовниками розрахункових документів збільшено до 2-х робочих днів, а також уточнено, що списання коштів замовників можливе лише за умови наявності для цього достатніх правових підстав.
  • Надано можливість одним перевізним документом оформити групу навантажених вагонів різних власників та здійснити оплату за їхнє перевезення, як за маршрутну відправку.
  • Передбачено дзеркальну відповідальність перевізника за пошкодження вагонів та за подачу замовнику вагонів перевізника в неочищеному стані.
  • Конкретизовані причини відмови перевізника в погодженні планів перевезень вантажів у разі «відсутності «технічної» та «технологічної» можливості».
  • Враховані пропозиції щодо відповідальності при затримках вагонів під час перевезення, оскільки така відповідальність замовників передбачена правилами.
  • Враховано пропозиції щодо внесення інших змін та доповнень до договору.

Також для поліпшення умов надання послуг АТ «Укрзалізниця», повідомляють у компанії,  були внесені доповнення та зміни до додатку 1-1 нового договору щодо послуг, які надаються за вільними тарифами. Зокрема, уніфіковані умови надання послуг з організації накопичення вагонів та перевезення спеціальних вантажів; запроваджено послугу з контролю використання кодів платника (безоплатна та з особливими умовами використання, зі щомісячною абонплатою). Так, повідомляється в компанії, АТ «Укрзалізниця» врахувала рекомендації АМКУ, учасників ринку та залишила умови, які існують з 2018 року і не суперечать антимонопольному законодавству, зокрема:

  • врахування додаткового часу (Тдод) у формулі для визначення розміру плати за використання власного вагона перевізника у процесі перевезення. Він є частиною загального розрахункового часу, за який стягується плата за використання вагона під час перевезення, відповідно до нормативних термінів доставки вантажів у певних типах вагонів. Натомість інші власники вагонів розраховують плату за фактичний час, який переважно перевищує розрахунковий час, визначений АТ «Укрзалізниця», та таким чином усі ризики, пов’язані із затримками вагонів під час руху, покладають на вантажовласників.
  • округлення неповних діб до повних при розрахунку оплачуваного часу використання власних вагонів АТ «Укрзалізниця» в процесі надання послуг під час перевезення, відповідно до Правил обчислення термінів доставки вантажу.

З текстом договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом можна ознайомитися тут.

 

Читайте також