Інтерв'ю, Новини

Олексій Шахов: Жодної лояльності до «малодіяльних» станцій у карантин не було

 Олексій Шахов
експерт з логістики

Першого вересня на сайті Центру транспортної логістики ЦТЛ Укрзалізниця опублікувала оновлений перелік “малодіяльних” станцій. Логіку, як станція з нульовими показниками може вийти із переліку, а цілком робоча отримати статус “малодіяльної”, важко зрозуміти. Про цю доволі незрозумілу ситуацію читайте в бліц-інтерв’ю з експертом з логістики Олексієм Шаховим.

Як відбулася ротація станцій у новому списку? Чи все було правомірно?

82 станції вибули зі списку «малодіяльних» станцій, а 90 станцій туди додали. В Укрзалізниці існує «порядок», за яким УЗ мали б видаляти та додавати станції в список. Якщо керуватися цим порядком, то виникає доволі багато запитань. Як зі списку зникають станції, у яких навантаження та вивантаження за останні 7 місяців становить 0 вагонів? Наприклад, станція Рача в Житомирській області або станція Алтинівка в Сумській області. Або ж станція Борщі, яка за 7 місяців із січня до липня включно прийняла всього 4 вагони?

А щодо станцій, які навпаки в цей список потрапили?

Там теж є питання. Як в список «малодіяльних» потрапили станції, на яких сучасні маршрутні елеватори або кілька елеваторів? Для прикладу, у Харківській області станція Барвінкове – маршрутна станція. За даними Укрзалізниці, за останній рік та 1 місяць вантажопотік по станції склав 1 390 вагонів, але станція для Укрзалізниці збиткова й потрапила в список «малодіяльних».

Чи є станції, які в список малодіяльних потрапили вперше. За якою логікою вони були туди додані?

Якщо говорити про елеватори, з 82-х станцій, які вибули зі списку, на 39 станціях є елеватори, на 43-х станціях – інша вантажна робота. Середній обсяг одночасного зберігання по цих елеваторах становить 37,1 тис. т.
Новий список «малодіяльних» станцій являє собою більш потужні елеваторні комплекси, багато маршрутних елеваторів, середній показник одночасного зберігання по 90 станціях (елеваторах по цих станціях) становить 71,1 тис. т. Тобто в новому списку елеватори удвічі потужніші за обсягом одночасного зберігання, ніж ті, які зі списку вибули.

Були в списку й маршрутні станції, які дуже швидко відвантажили урожай 2019 року нитками-графіками до нового 2020 року. Така ситуація спричинена тим, що зернові вантажі мають сезонність, починаючи зі збиральної кампанії в другій половини року, активна фаза відвантаження, перша половина року – спад відвантаження. Аналіз УЗ робить за півріччя. У другому півріччі 2019 року більшість зернових вантажів відвантажилися досить швидко, і вже після нового року вантажити було нічого. УЗ аналіз відвантаження зробила за перше півріччя року й не врахувала сезонних нюансів відвантаження зернових і той факт, що планку «малодіяльності» в другому півріччі елеватори перевиконують.

В УЗ обіцяли бути максимально лояльними до таких станцій під час карантину.Чи відобразилась ця лояльність і як?

Жодної лояльності до «малодіяльних» станцій у карантин я не побачив: як брали додаткову плату, так і беруть, зі станціями/підприємствами тарифами граються, як хочуть.

Якими методами має боротися бізнес із такою “малодіяльністю”?

Усім треба об’єднати зусилля, діяти як єдиний організм. У всіх одна біда – додаткове фінансове навантаження, яке суперечить законодавству, вбиває доцільність існування підприємств. Підприємства та їхні послуги стають неконкурентними на ринку. У «малодіяльних» два варіанти: сидіти, мовчати й тихо вмирати або відстоювати своє законне право на існування. Як кажуть, разом і батька легше бити. Зараз із колегами збираємо ініціативну групу, яка буде займатися питанням «малодіяльних» станцій. Другий етап – консолідація всіх постраждалих підприємств під одним дахом. І далі всім разом, з юридичною та професійною підтримкою рухатися в бік Антимонопольного комітету України, Мінінфраструктури, Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, Укрзалізниці. Якщо не допоможе, до прем’єр-міністра України. Головне – результат: «малодіяльність» та додаткова плата мають зникнути, а тарифи застосовуватися виключно в правовому полі.