Інтерв'ю, Новини

Олександра Клітіна: Я думаю, що команда Гройсмана фактично кришувала УЗ і все, що там відбувалося

 Олександра Клітіна
колишня заступниця міністра інфраструктури України з питань європейської інтеграції

Минуло близько року, як у транспортному професійному громадському середовищі стали масово присутні вульгарні політичні інструменти – компромати, пранки, загрози, інтриги й “ліві” Telegram-канали. Кадрові війни стали переважати над боротьбою за вантажопотік, який постійно міліє, а національні правоохоронні органи “шиють” реформаторам справи про те, у чому не розбираються. У цей ряд вписується історія Олександри Клітіної, яку внаслідок публікації листування пранкера і звинувачень колишнього нардепа “Слуги народу” Антона Полякова, звільнили з держслужби в міністерстві.

Нападки на неї не припиняються й досі, а в заголовках ЗМІ ім’я Олександри Клітіної рідко зустрічається без приставки “скандальна ексзаступниця”, що, за її словами, не залишає їй вибору, окрім як перейти до рішучої протидії.

З чого, на вашу думку, розпочався булінг на вашу адресу? Хто до цього насамперед причетний?

Хто таке про мене сказав? Це голова комітету Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури – Юрій Кисіль, який працював зі мною щодня. Однак, зрозумівши, що це неетично, а також згадавши про своє становище заступника партії “Слуга Народу”, вирішив все звалити на Юзика.

До того, що відбувалося далі (ред. – ім’я Олександри Клітіної публікували багато шановних ЗМІ в контексті того, що вона нібито потрапила в скандал на сексуальній основі), я думаю, він теж може бути причетний. Оскільки історія замовна. Преса, яка це публікувала – проплачена. Це була цілеспрямована кампанія проти мене, включаючи “Джокера” (ред. – пранкера, який назвався представником Адміністрації Президента, а пізніше це листування потрапило в мережу).

Зрозуміло, що головним організатором я вважаю Владислава Криклія. Він і до цього намагався вставити мені палиці в колеса в міністерстві. Вони з Галущаком, держсекретарем, який підозрюється в зраді й відсторонений від посади, фактично обмежували мої повноваження. Замість моєї команди реформ, яку я очолювала раніше, у мене були чотири співробітники, які мене щиро ненавиділи. Я розуміла, що мені не дають працювати, щоб звільнити за неефективність і тому я стала шукати підтримку. Спочатку прийшла до Олексія Гончарука. Сказала про свої підозри про підготовку корупційних схем, зокрема й щодо локомотивів, і ще багато про що. Олексій відповів, що це не моя справа: “Криклій міністр, я втручатися не буду”.

Потім я почала шукати контакти в Офісі Президента, намагатися знайти підтримку. І підтримка була. Скажу прямо – Президент підтримав і спостерігав за ситуацією. А чому я повинна прикривати корупційного боса?! У мене нульова толерантність до корупції. Я вважаю, що це неприйнятно. Криклій це зрозумів і вирішив мене позбутися. Ось вони й придумали мене облити брудом так, щоб я не могла знайти роботу. Адже який здоровий політик, держдіяч, чиновник або ж бізнесмен мене після цього скандалу найме? Для них це персональні ризики.

Далі вони придумали хід “Джокером”. Але знову ж таки, є хтось, хто мав такий самий вигляд, як мій контакт в Адміністрації Президента і говорив зі мною. Я ж не знаю, що спілкуюся з якимось тролем, або медіакілером. Природно, я розповіла про свої корупційні підозри. Про ті, що й раніше розповідала. Тому що Президент хотів бути в курсі того, що відбувається в Міністерстві інфраструктури. І нехай Криклій мене називає неблагонадійною і “стукачкою”. Але я проти корупції. Я не хочу прикривати своїми позитивними діями те, що відбувається у мене за спиною в міністерстві, адже за це я теж понесу політичну відповідальність. Звісно, я була проти. Хочу зауважити, що вони підгадали, щоб я була у відрядженні в Нідерландах, і почали цю кампанію. Щоб не було кому порадити й допомогти. Насправді, у них так і вийшло.

Міністр мене викликав відразу після цього скандалу й сказав: “Ну все, ти догралася. Подавай у відставку! Якщо підеш по-тихому, то пропоную місце в наглядовій раді “Борисполя”. Я думаю, вони в аеропорту були б в шоці. Вони знають мою жорстку позицію, що аеропорт треба здавати в концесію. Я відмовилася. Криклій, звісно, подивився на мене, як на душевно хвору людину. Складно зрозуміти, коли людина відмовляється від грошових пропозицій. Тим більше таких цікавих. Я сказала, що зберу свою пресконференцію, і це моє право  –  відстоювати свою честь як жінки. Адже у мене є дитина, і вона ходить до школи. Її дражнять, що мати повія. Якій жінці це сподобається?! Тому я вирішила виступити з меседжем, що такий брудний булінг жінок у нашій країні не прийнятний.

Як ми можемо помітити останнім часом, такий бруд намагаються піднімати з низів щодо багатьох функціонерів транспорту. Чи можна сказати, що скандальне звільнення Андрія Рязанцева й Антона Саболевського – ланки одного ланцюга? 

Я б більше пов’язала свій скандал з подальшою відставкою Гончарука. Тому що форма й медіа, які були замішані в цькуванні Гончарука – ті самі, і почерк дуже схожий. Що стосується Рязанцева та Саболевського, я думаю, це зовсім інша історія. По-перше, я завжди їм опонувала. УЗ завжди виступала проти реформи лібералізації і робила це ефективно, але не сказати, щоб безпосередньо. Я взагалі вважаю, що їх усіх потрібно звідти звільнити. Потрібно міняти менеджмент повністю й робити структурну реформу. Замість одного монстра – три нормальних компанії, які були б зацікавлені у своєму напрямку. Зараз це корупційний спрут, у якого багато конфліктів інтересів. Кого на чолі не поставиш – однаково  корупція там буде процвітати. Для цього є можливість.

Про реформу залізниці ми обов’язково поговоримо пізніше. Однак мені дуже сподобався ваш хід зі зміною статі у Facebook (ред. – Олександра Клітіна змінила стать на особистій сторінці Facebook у протест проти сексизму), і ось сьогодні з’явилося відео, де ви заявили про створення партії. Це не жарт? Ви справді створюєте партію?

 Так, а чому ні? Чим я гірша від “зелених” врешті-решт.

Як Ви насправді потрапили на посаду заступника міністра? Вас можна назвати одним з колишніх функціонерів партії Зеленського?

Ні. Я ніколи не входила в партію Зеленського і не розумію, чому виникає такий зв’язок … хоча, може бути, щоб “замочити” Зеленського. Взагалі я технічна людина. Криклію дуже потрібен був експерт, який розбирався би в реформах транспорту. Я вже п’ять років працювала в міністерстві й очолювала команду реформ. Ми виконали величезну роботу, розумієте? Реформа це не клацання пальців  –   і все готово. Ці законопроєкти. Навіть ось концесія Ольвії і Херсона, так? 5 років готували. Вони вимагають часу й підготовки. І це все вже було напрацьовано.

Криклію потрібна була людина, яка зможе забезпечити йому програму реформ і забезпечити гарні результати, на яких можна буде піаритися. Це потрібно було і при проходженні співбесіди у Зеленського. Програму, яку він там презентував, практично на 80% написала я. Я ж, зі свого боку, за 5 років роботи в МІУ зрозуміла, що проблеми в транспорті вкоренилися там настільки глибоко, що їх потрібно вирішувати на законодавчому рівні. Без цього міністерство просто беззубе й може щось десь міняти, але результату, на який чекають пасажири й бізнес, не буде. Якщо ви пам’ятаєте, то в минулому складі парламенту не було такої підтримки і доводилося весь час благати депутатів ухвалювати законопроєкти. Вони робили вигляд, що ухвалюють, але не вистачало 2-3 голосів. У підсумку все це провалювалося. Тому, коли Криклій запропонував стати його заступником, я зраділа. Легко було припустити, що уряд і парламент Зеленського працюватимуть злагоджено. Мені здається, будь-хто на моєму місці погодився би, адже якщо ти витратив 5 років на розробку проєктів і реформ, ти хочеш довести це до кінця. Я побачила шанс, але не тут то було.

Ви працювали в команді Пивоварського й Омеляна. Ви можете оцінити професійні якості команди, яка в нині керує Міністерством інфраструктури?

Ну, я дуже поважаю Наталю Форсюк, яка зараз є заступником міністра з євроінтеграції. Я сама ж її рекомендувала Криклію заступником. Вона працювала в проєктах світового банку CоST – вони моніторили стан доріг. Я вважаю, вона найпрофесійніша людина з усієї команди, яка зараз очолює міністерство. Але їй теж не дають працювати. Я впевнена, що у неї кожен день – це теж боротьба. Якщо вона займає мій пост, то повноваження у неї такі ж – папірці підписувати. Я їй не заздрю. Політичну відповідальність вона теж буде ділити з командою, яка зараз працює. Хоча я не думаю, що вона в чомусь замішана.

А щодо Владислава Криклія або Дмитра Абрамовича?

Стільки інформації в пресі про їхні схеми всілякі. Я думаю, тут вже нічого коментувати. Я думаю, розберуться. Прокуратура ж у нас є, будемо сподіватися. З іншого боку, можна припустити, що явні корупційні деталі будуть розслідувані як належить. Адже Криклій був експертом сервісного центру МВС. Це парафія Арсена Авакова. Фактично, його посада – це квота Авакова. Якщо за нього заступаються силові структури, то хто буде розслідувати?! Хто це дасть винести назовні? Я думаю, що він обслуговує відповідні інтереси.

Що далі, після розділення УЗ? Як має працювати залізниця, транспортний комітет ВР і МІУ після реформи? Як я розумію, бізнес буде продовжувати виводити свої капітали із залізничного сектору …

Я вважаю, що якщо ми нічого не будемо робити й залишимо ситуацію, як є, то це неодмінно станеться. Ми бачимо динаміку втрати вантажу УЗ. І далі буде тільки гірше. Він вже не повернеться. Яка мета реформи? По-перше,  відокремити вантажні перевезення від пасажирських. Тільки коли вантажоперевезення перестануть субсидувати пасажирські, у новоствореній компанії з’явиться реальна мотивація ці перевезення розвивати. Тому що зараз її немає. УЗ перевозить багато пасажирів у дуже поганих умовах. Це навіть коментувати складно. Я вважаю, що реформа – це єдиний рецепт … так, це поганий рецепт – довгий і неприємний. Тому що в УЗ зараз працює 270 тис. осіб, а згідно з дослідженнями, має реально працювати в п’ять разів менше.

А хто таке дослідження проводив?

Це дослідження американських консультантів. Ну звісно, що в 5 разів – це взагалі космос для нас. Але у будь-якому разі потрібно компанію серйозно реформувати. І я б хотіла торкнутися важливої теми в реформі – це залізничники. По суті, вони зараз перебувають у статусі рабів, адже, крім УЗ, їм працювати ніде. Ми бачимо їх на городах начальників, ремонтують туалети їхніх дружин і таке інше. Все-таки реформа дозволить їм вибирати, де працювати: у приватній компанії або державній. Я вважаю, що реформа важлива насамперед, саме залізничникам. Їхні мізерні зарплати теж зміняться, тому що в приватному секторі інші умови. УЗ буде змушена на це зважати. Інакше її працівники перейдуть у приватні структури. Загалом, на прикладі реформи в тій же Німеччині ми бачимо, що зарплати залізничників досить істотно збільшилися після проведення реформ.

Я повернуся до першої частини розмови. Чому ви не звернулися до суду з позовом про поновлення честі й гідності?

Ви знаєте, я хотіла звернутися й навіть про це говорила. Зробила PrintScreen публікацій Полякова (ред. – виключений із фракції “Слуга народу” нардеп Антон Поляков, котрий оприлюднив аудіозапис бесіди чоловіків, які представляються нардепами від СН Юрієм Корявченковим, Володимиром Захарченком, В’ячеславом Медяником з нібито керівниками поліції Кривого Рогу, які нібито ведуть бесіду про Олександру Клітіну), стала працювати над офіційними доказами, але для цього потрібні кошти. Ми з юристами обговорили, що максимальна сума, яку я зможу відсудити за умови підтвердження своєї образи довідкою від психіатра, це 30 тис. грн.

Хіба справа в сумі?

Навіщо мені витрачати свої гроші? Мене звільнили, я безробітна людина. Корупційних доходів у мене немає. Що я доведу?! Мене після цього перестануть повією називати? Як бачите називають, якби я навіть виграла. Який у цьому сенс? І виграла б я у Полякова?! Юристи були скептичні. Вони сказали, що у Полякова є своя підтримка. Чому судитися з Поляковим? А з ким? З усіма ЗМІ і криворізькими депутатами? Я відмовилася від цієї ідеї. Навіщо мені витрачати час і гроші, отримувати якісь довідки від психіатра? Мені це не в плюс. Я вважаю, що потрібно займатися законодавством, яке змогло б забезпечити захист прав жінок. Тому що сьогодні це я. Завтра, ви бачите, у нас вже “сосна” з’явилася. Я думаю, що це все дуже неприємно жінкам. І будь-яка жінка в нашій країні стикається з цим ризиком, що її будуть також травити. Особливо жінка, яка займається публічною діяльністю.

Я це запитання останнім часом ставлю всім, хто приходить до мене на інтерв’ю. Які політичні чи бізнес-групи впливають на стан справ Укрзалізниці?

Щоб зрозуміти, що відбувається насправді, потрібно відмотати час назад і розглянути, що відбувалося раніше. Я б почала зі скандалу, коли Володимир Гройсман став сваритися з Володимиром Омеляном і перевів УЗ під управління Кабміну. Це явна боротьба за переділ інтересів. Євген Кравцов – це протеже Гройсмана. Наглядову раду Кравцов вибирав під себе. Це люди, які його підтримують. Ніякої незалежності в їхніх рішеннях немає. Я пам’ятаю, що Омелян криком кричав, що так не вибирають незалежних. Тоді з’явився Галущак від Гройсмана. Я, звісно, не можу так звинувачувати людей. Це просто мої логічні висновки. Але, здається, він був якимось “смотрящим”. Зокрема й за УЗ, де раніше працював. Я думаю, що команда Гройсмана фактично кришувала УЗ і все, що там відбувалося. Кравцов після зміни влади вирішив співпрацювати з Кріклієм. Я бачила, що вони порозумілися. Міністр мене навіть просив не злити Кравцова і не звертатися до нього безпосередньо. Тому що він дратується. І Галущак отримав безпрецедентну владу в міністерстві. Він все там вирішував: усі документи готував, і нікому не давав життя. Тому, я думаю, що Кравцов … Зараз УЗ очолює людина, у якої є прямий зв’язок із ним. Ця людина там стоїть і всім керує. Усе те саме. Я думаю Криклій та МВС за ним. Вони все це контролюють і “кришують”. Але це мої домисли. Я не можу нікого звинувачувати, і це просто мої логічні висновки, якими, я сподіваюся, у нашій країні можна ділиться.

Виходить, що є протеже Гройсмана, є Аваков. А де ж СКМ, Коломойський і всі інші?

Ну дивіться, вони ж розглядають державу як засіб досягнення успіху в бізнесу. Вони й так отримують прекрасні знижки в УЗ. Їм усім чудово живеться – їх все влаштовує. Навіщо їм втручатися в боротьбу політиканів? Будь-який політикан буде з ними працювати. Будь-яка політична повія працюватиме з Коломойським, Ахметовим, тому що вони добре платять…

Є що додати?

Я знаю, що ви більше про залізничні перевезення, але оскільки піариться тема “Великого будівництва”, я б хотіла сказати про ризики. Виділяються величезні кошти, а ринку дорожнього будівництва немає – усього 5 компаній. Знову скандал в Укравтодорі. Я з досвіду можу сказати – так, там є корупція. Чи не будуть компанії просто так завищувати свої витрати. І відходом від податків це складно пояснити. Тому що це системний спосіб в кожній компанії. На якості наших доріг знову відмиваються гроші. Я вважаю, що треба це порушувати, це потрібно обговорювати й не можна на це закривати очі. Зеленський це очолює чи не Зеленський. Тому, якщо хоча б залучити до цього увагу громадськості, уже стане краще. Там теж потрібна структурна реформа, як і залізниці.

Автор інтерв’ю

Андрій Лапшук

головний редактор Rail.insider