Польська PKP PLK інвестує 600 млн євро у модернізацію залізничних шляхів до Гданська та Гдині
Новини, Укрзалізниця

Один з кандидатів на посаду керівника УЗ пропонує перейняти польський досвід реформування залізниці

Голова Комітету з питань аудиту наглядової ради Укрпошти, консультант Світового банку Якуб Карновскі, якого називають одним з претендентів на посаду очільника УЗ, оприлюднив своє бачення реформування компанії. Про це він написав у блозі для “Економічної правди”. Публікуємо основні тези.

Так, на його думку, корисним може бути досвід реформи Польської державної залізниці PKP у 2012-2015 роках. За його словами, після 2000 року, протягом перших десяти років дії нового закону “Про залізницю” PKP в основному змінювалася внутрішньо, організаційно.

Спочатку було:

  • відокремлено інфраструктуру від перевезень;
  • створено окремі транспортні компанії, які займаються міжміськими, приміськими та вантажними перевезеннями;
  • створено компанію, що обслуговує широку (1520 мм, а не традиційні для Польщі – 1435 мм) колію;
  • а також створено допоміжні компанії (енергетичну, телекомунікаційну, ІТ, готельну, навчальну й інші).

“Ці зміни були необхідними зокрема для того, аби колії залишилися у державній власності та використовувалися усіма перевізниками – державними і приватними на рівних для всіх умовах”.

Продовження реформи у 2012-2015 рр. базувалося на 4 стовпах:

  • клієнт;
  • інвестиції;
  • безпека;
  • створення вартості.

Заходи щодо збільшення обсягів пасажирських перевезень стосувалися:

  • диверсифікації каналів продажу, вдосконалення процесу придбання квитків на вокзалах (тобто скорочення черг);
  • стандартів чистоти на вокзалах і перонах, нового підходу до прибирання вагонів під час зупинок поїздів, стандартів відображення інформації для пасажирів і поточного контролю за чистотою.

Інвестиції:

Реалізація перших кроків допомогла підготувати залізницю до “нового відкриття”, пов’язаного з придбанням перших у Центральній і Східній Європі швидкісних (220 км/год) поїздів “Pendolino”.

Також було розпочато процес закупівлі майже таких самих сучасних складів у вітчизняних виробників, які виграли відкриті тендери.

“Купівля 20 сучасних потягів Pendolino не була найскладнішим елементом “нового відкриття”. Складніше було модернізувати наявну інфраструктуру таким чином, щоб, наприклад, поїзди з Варшави до Гданська могли дістатися менше, ніж за 3 години замість 6 годин, як це було досі”, – пише автор.

Загалом, за його словами, у 2014-2015 роках у Польську залізницю було інвестовано вже 3,6 млрд євро. Проте Якуб зауважує, що велику роль зіграло членство його країни в ЄС.

“Україна ще не є членом Європейського Союзу, а тому не має доступу до фондів ЄС. Однак є багато міжнародних банківських і фінансових установ, які вже багато років працюють у Києві, що готові забезпечити фінансування інвестиційних проєктів на дуже вигідних умовах”.

Безпека:

Збільшення витрат на модернізацію залізничних переїздів дозволило значно скоротити кількість ДТП за участю автомобілів.

Створення вартості:

Задля “створення вартості” у групі PKP у 2012-2015 роках було впроваджено принципи корпоративного управління. Це призвело до більш ефективного функціонування Групи, що можна виміряти, серед іншого, значно вищими дивідендами від дочірніх компаній і більш високим кредитним рейтингом.

Ще одним важливим елементом змін була прозора приватизація. Пов’язані із залізницею компанії – такі, як канатні дороги, телекомунікаційні й енергетичні компанії – було продано на конкурентних аукціонах.

Таким чином, було отримано понад 500 мільйонів євро, що зменшило заборгованість і дозволило придбати додаткові поїзди вітчизняного виробництва для PKP Intercity.

У 2013 році на Варшавську фондову біржу було виведено PKP Cargo – найбільшу компанію з групи PKP (окрім компанії-оператора, що відповідає за експлуатацію залізничної інфраструктури). Усього було продано 66% акцій PKP Cargo, але при цьому PKP зберегла стратегічний контроль над компанією. Було отримано ще 500 мільйонів євро.

Крім цього, компанія зосередилася на реалізації стратегічної нерухомості, на якій пролягають залізничні лінії і розташовано станції, так і нерухомість, яка не є необхідною з погляду залізничної діяльності.

“Остання продавалася у Польщі у 2012-2015 роках на конкурентних тендерах або взагалі безкоштовно передавалась місцевим органам влади. А для того, аби краще використовувати першу, PKP створило компанію XCity Investment, роль якої полягала у реалізації проєктів державно-приватного партнерства (ДПП) на вокзалах великих міст. В результаті проєктів ДПП PKP отримувала новий вокзал і частку в комерційній складовій”.

Нагадаємо, раніше ЗМІ повідомляли, що на посаду голови Укрзалізниці претендують чотири українці й два іноземці. Серед них називали ім’я Якуба Карновські. У 2012-2015 роках він очолював “Польську державну залізницю” (РКР). Він відповідав за приватизацію РКР Cargo і в жовтні 2013 року успішно вивів перевізника на Варшавську фондову біржу.

Читайте також