ФРУ закликали Зеленського взяти під особистий контроль забезпечення УЗ вантажними електровозами
Новини, Новини бізнесу, Рухомий склад

ФРУ закликали Зеленського взяти під особистий контроль забезпечення УЗ вантажними електровозами

Умови “короткого списку” виробників, які зацікавлені у постачанні 205 вантажних електровозів для Укрзалізниці не відповідають намірам щодо відновлення вітчизняного промислового розвитку та розширення кількості робочих місць. Про це йдеться в заяві Федерації роботодавців України, опублікованій на сайті організації.

“Більше того, з огляду ситуацію, яка сьогодні склалася в промисловості, вимоги АТ “Укрзалізниця” щодо досягнення мінімально рівня локалізації 15% є неприпустимо низьким показником для такого масштабного проєкту і практичним повторенням закупівлі локомотивів американської компанії General Electric”, – ідеться в повідомленні.

У ФРУ зазначили, що українські виробники вважають непрозорими та незрозумілими такі ключові положення ITSE/ITB:

  • відсутність етапів локалізації по роках та мінімально допустимого рівня локалізації по кожному з етапів;
  • відсутність в Україні затвердженої Кабінетом Міністрів України відповідної методологічної і нормативної бази для визначення рівня локалізації та вартості життєвого циклу;
  • на якому етапі та за якими критеріями здійснюватиметься відбір базового підприємства для забезпечення максимальної локалізації виробництва електровозів, а також підприємств-постачальників комплектації?

В організації зазначають, що без відповідей на ці запитання українські машинобудівники не можуть оцінити обсяги робіт та необхідних ресурсів для формування виробничих планів.

“Це автоматично ставить під сумнів їхню участь у проєкті, а для української економіки створює явний ризик безвідповідального витрачання державних коштів у результаті недосягнення навіть мінімального рівня локалізації електровозів в 15%”, – зазначили у ФРУ.

У ФРУ переконані, що Кабінет Міністрів України, як вищий орган у системі органів виконавчої влади, Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України і Міністерство інфраструктури України, які забезпечують, зокрема, формування та реалізацію державної політики економічного розвитку й залізничного транспорту, зобов’язані підтримати та державницьким підходом забезпечити реалізацію виробництва електровозів з максимальним ступенем локалізації.

Нормативно-правові та розпорядчі акти цих органів повинні врегулювати питання щодо:

  •  затвердження методологічної і нормативної бази з визначення рівня локалізації виробництва і встановлення гранично прийнятного його мінімального рівня, який буде застосовуватися й в інших проєктах закупівлі складної продукції з локалізацією в Україні;
  • введення критеріїв оцінки залежно від пропонованого учасниками рівня локалізації виробництва та вартості життєвого циклу продукції;
  • передбачення на першому етапі відбору графіку локалізації локомотивів у прив’язці до графіку їхньої поставки по роках, з обов’язковим введенням локалізації > 35 %, починаючи з другого року та несення учасниками проєкту відповідальності за виконання графіку локалізації;
  • введення «прозорих» правил проведення відбору базового підприємства для виконання локалізації та інших українських підприємств-постачальників комплектації.

У ФРУ  зауважили, що разом із представниками бізнесу звернулися до Президента України та очільників профільних міністерств щодо підтримки та реалізації проєкту виробництва електровозів в Україні на умовах максимальної локалізації.

“Адже саме такий державницький підхід забезпечить створення реальних передумов для розвитку національної промисловості насамперед у стратегічно важливій для української економіки галузі машинобудування”, – заявили у федерації.

Нагадаємо, ще в лютому в УЗ анонсували конкурс щодо придбання 205 нових електровозів. Проте згодом старт конкурсу відтермінували на кінець квітня.

4 травня УЗ розпочала процес відбору виробника електровозів для оновлення парку локомотивів. А 22 травня Перевізник подовжив терміни подання документів на включення до «короткого списку» виробників електровозів.

Раніше у Федерації роботодавців України порахували,  якщо локалізація становитиме не менше 50%, то в такому разі додаткові надходження до бюджетів та фондів становитимуть приблизно 200,8 млн євро.

Читайте також