Новини, Статті

Даріус Закараускас : Короткострокові перспективи ринку перевезень зернових залізницею

Автор статті:
Даріус Закараускас
директор BGS Rail

Згідно з прогнозами, падіння перевезень зернових залізничним транспортом у співвідношенні вересень/серпень 2020 року може досягти 18%.  Є три основні причини падіння обсягів у першій половині вересня:

  • зростання цін на пшеницю, пов’язане з падінням виробництва пшениці в Європі,
  • зростання курсу долара до гривні, що спровокувало фермерів притримувати товар на складах;
  • червнева посуха негативно відобразилася на початку збору кукурудзи в південному регіоні.

Також варто зауважити, що рясні дощі, які пройшли на початку липня, змістили старт маркетингового сезону 20/21 на два тижні.

Тому в серпні аграрії «наганяли» старт сезону, і перевезення зернових минулого місяця зросло проти минулого року на 9%. Утім, падіння експорту зернових в Україні в цьому сезоні не передбачається. Так, у третій декаді вересня спостерігається відновлення попиту на перевезення кукурудзи залізничним транспортом.

Тим часом Укрзалізниця активно готується до конкуренції на перевезення зерна у власних вагонах. Так, улітку вантажовласникам були запропоновані довгострокові (від 9 місяців) контракти на перевезення зерна під гарантований щомісячний обсяг, а вже у вересні вартість користування зерновозами знизилася на 30% – до 800 грн/добу. Активна позиція на ринку стримує зростання ставок на оренду вагонів приватного парку й тримає її в діапазоні 450-550 грн/добу.

Крім того, скасування додаткової плати за подачу та забирання вагонів на малодіяльні станції і скасування графікових відправок маршрутних поїздів лише посилить неритмічність перевезень зерна. Як наслідок – оборот, що зростає, і зменшення профіциту рухомого складу. З огляду на те, що протягом року частка навантаження у зерновози Укрзалізниці не перевищувала 25%, уже зараз можна очікувати збільшення попиту на приватний рухомий склад і суттєве підвищення орендних ставок.