Скильский
Думка

Роман Скільський: Збільшення обсягів перевезень зернових стало можливим завдяки зменшенню перевезень інших категорій вантажів

Скильский

Роман Скільський

виконавчий директор Асоціації “Укрцемент” 

Причина зменшення обсягів перевезення вантажу залізницею в 2019

Минулого року Укрзалізницею було перевезено на 2,9% менше вантажів проти аналогічного періоду 2018 року. Причина  в обмежених ресурсах Укрзалізниці, а саме локомотивної тяги, іноді пального, якісних вагонів та персоналу вантажних станцій. Брак цих ресурсів безпосередньо впливає на рух вантажів залізницею та опосередковано  – на пропускну спроможність окремих ділянок залізниці. Результатом цього стають суттєві затримки з доставками вантажів, що спонукає вантажовласників переходити на автомобільний транспорт.

Торік Укрзалізниця перевезла на 20% зернових більше, аніж 2018 року

Збільшення ж обсягів перевезення зерна пов’язане з рекордним урожаєм і суттєво збільшеним експортним потоком зернових. В умовах обмежених ресурсів УЗ таке збільшення обсягів перевезень зернових стало можливим завдяки зменшенню перевезень інших категорій вантажів – будматеріалів, лісу, брухту. Потрібно збільшувати пропускну спроможність ділянок залізниці поруч із морськими портами. Для збереження росту вантажопотоків  зернових за подальшого росту врожаїв/експорту слід паралельно розвивати перевезення річковим транспортом та будувати мережу цементно-бетонних доріг (з огляду на їхню стійкість до великих вагових навантажень та довговічність)  на під’їздах до морських та річкових портів. В іншому разі зростання обсягів перевезень зернових до портів призведе до колапсу залізничних перевезень інших вантажів, наприклад будматеріалів, що ми могли спостерігати в розпал будівельного сезону торік.

Зерна перевезли більше, через це інших вантажів  – менше

Збільшення обсягів перевезення зернових вантажів було досягнуто шляхом спрямування обмежених ресурсів Укрзалізниці (локомотивної тяги, пропускної спроможності, персоналу вантажних станцій) на перевезення зерна. Категорія будматеріалів суттєво втратила від такого перерозподілу (–19,1%). Суто цементна галузь у пік будівельного сезону 2019 року недопоставила замовникам понад 11% продукції. З одного боку, це стримало природний приріст виробництва цементної галузі, з іншого – затримало будівельні проєкти (іноді державного значення) у регіонах України.

Як збільшити обсяги перевезення вантажу залізницею?

Потрібно прискорити допуск приватних локомотивів до магістральної інфраструктури для вивільнення тягового рухомого складу Укрзалізниці та ритмічного забезпечення достатньою кількістю тяги й повернення до нормативного терміну доставки вантажів (протягом минулих двох років реальні терміни доставки за цим показником перевищували норматив у три-п’ять разів). Це забезпечить збільшення надходжень коштів до АТ «Укрзалізниця» (оскільки обіговість вагона зросте, і той самий вагон перевезе більше вантажів) та пожвавить економіку України.

Для забезпечення стабільної роботи цементної галузі необхідно до 01 березня 2020 року відповідним наказом Мінінфраструктури допустити приватні локомотиви цементних підприємств до магістральної інфраструктури УЗ для ритмічного підвозу сировинних матеріалів та вивозу продукції  від залізничних станцій завантаження цементних підприємств до вузлових станцій, від яких здійснюється подальше транспортування вагонів електротягою УЗ. Це дозволить удвічі, а то й утричі пришвидшити доставку такого важливого будівельного матеріалу як цемент для потреб будівництва, особливо будівництва доріг, розв’язок та мостів, яких у 2020 році планується збудувати рекордну кількість. У зв’язку з критичним станом фізичної зношеності парку вагонів-цементовозів необхідно наказом Мінінфраструктури дозволити надання Укрзалізницею в довготривалу оренду або продаж виробникам цементу списаних та неробочих (розукомплектованих)   цементовозів  власності УЗ за ціною брухту для їхнього швидкого ремонту за кошти цементних заводів та подальшої  експлуатації на коліях Укрзалізниці. Це дасть змогу зменшити дефіцит вагонів, автоматично нівелює корупційні ризики при розподілі, а головне – дозволить  перевезти більше вантажів,  що знову ж таки призведе до  збільшення надходжень коштів до АТ «Укрзалізниця» та пожвавить економіку України.

У 2020 Укрзалізницю поділять на три компанії. Погляд у майбутнє

У ситуації наявного дефіциту локомотивної тяги та обмеженої пропускної спроможності окремих ділянок залізниці сам по собі поділ на 3 компанії до 2022 не збільшить обсяги перевезень.  Але разом з допуском приватних локомотивів до магістральної інфраструктури та збільшенням робочого парку вагонів шляхом  оренди чи продажу неробочих  вагонів виробникам продукції, такий поділ дозволить покращити контрольованість витрат у держкомпанії. Збільшення ж кількості робочих локомотивів і парку вагонів на залізничних коліях призведе до формування конкурентного ціноутворення та збільшення обсягів перевезень, що матиме позитивний вплив на національну економіку.

P.S.:Наявність розгалуженої залізничної мережі в Україні – це потенційні зони зростання економіки в майбутньому; необхідно зберегти цей загальнодержавний актив. Із зростанням економіки країни навколо залізничних магістралей і вантажних станцій будуть виникати нові підприємства, які мають доступ до екологічного й економічного залізничного транспорту.