Новини

УЗА: Україні потрібні $4,5-8 млрд інвестицій у потужності зберігання зерна

Україна нагально потребує будівництва 300-400 нових технологічних елеваторів рівномірно та справедливо географічно розподілених. Загальний обсяг необхідних інвестицій у розвиток нових потужностей для зберігання та супутньої інфраструктури оцінюється від $4,5 до $8 млрд. Про це повідомляє пресслужба УЗА.

На бізнес-конференції Української зернової асоціації «Старий vs Новий. Чому будівництво нового елеватору вигідніше, ніж ремонт і модернізація старого?» у Києві йшлося про те, що вже найближчими роками виробництво зернових та олійних культур в Україні сягне 100 млн тонн, а експорт – 70 млн тонн (минулого 2018/2019 маркетингового року ці показники склали 92 та 54 млн тонн відповідно). Загалом Україна здатна в 1,5-2 рази наростити виробництво (шляхом росту врожайності культур) та, відповідно, експорт зернових. Проте брак сучасних технологічних зберігальних потужностей (елеваторів) є одним із факторів, що не тільки стримує розвиток потенціалу аграрної галузі, але й може послабити позиції України на світовому ринку у виробництві та експорті зернових у найближчому майбутньому.

На сьогодні Україна має приблизно 40-45 млн тонн потужностей для одночасного зберігання на всіх елеваторах (яких загалом налічується приблизно 1200), але 70% з них морально та фізично застаріли, тому не відповідають потребам ринку в забезпеченні якості та безпеки зберігання продукції – це підлогові елеватори з мінімальною транспортною інфраструктурою. Більшість із них ще з радянських часів були орієнтовані на внутрішній ринок, невеликі обсяги зберігання та незначну динаміку роботи. Сьогодні тільки 100-150 елеваторів в Україні можуть забезпечити стандарти відповідні потребам ринку. Тому подальше зростання виробництва тільки посилить дефіцит потужностей зберігання в Україні.

За словами директора завода-виробника обладнання для елеваторів ТОВ «Варіант Агро Буд» Олексія Грушко, світовий ринок, який купує українське зерно,  встановлює все вищі вимоги до його якості та логістики. Олексій Грушко зазначив, що в старих елеваторах немає можливості контролювати якість зерна, яке зберігається просто насипом, у той час як нові технологічні елеватори дозволяють контролювати якість на всьому ланцюжку – від завантаження, сушки, зберігання і до вивантаження.

Будівництво нового елеватора є для сусідніх локальних агровиробників певною гарантією можливості зберігання та реалізації свого врожаю. Сьогодні в окремих регіонах України аграрії відмовляються від вирощування зерна через неефективну логістику – відсутність сучасних технологічних елеваторів та маршрутних залізничних станцій. Відтак вивезення зерна з цих регіонів коштує дорожче та забирає набагато більше часу, аніж з тих, де вже побудовані такі елеватори. До того ж кліматичні та погодні зміни спричинили зміщення виробництва зерна в Україні в північно-західному напрямку, де загалом було мало елеваторів історично. За оцінкою президента Української зернової асоціації Миколи Горбачьова, агровиробники можуть мати до 1 тис. гривень додаткового доходу з 1 га, якщо вони працюють з новим технологічним маршрутним елеватором завдяки нижчим витратам на логістику.

Президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов переконаний, що виграє той бізнес, який першим сьогодні зверне увагу на нові технології, завтра буде на передовій ринку – отже буде ефективним та конкурентоздатним. За його словами, автоматизація та IT-технології прискорюють бізнес, і елеватори не можуть бути тут виключенням. За прогнозами Миколи Горбачьова, за 3-4 роки ми побачимо повне оновлення потужностей елеваторів, які займаються відправкою зерна на експорт. Минулого маркетингового року, за даними президента Української зернової асоціації, всього 75 маршрутних елеваторів відправили 50% зерна, призначеного до відправки в порти, фактично здійснивши 3-4 обіги за рік.

Забезпечення збереження вантажу при перевезенні.

Дякуємо за відповідь!

Для визначення об’єктивного загального зрізу настроїв на ринку залізничних вантажоперевезень пройдіть опитування повністю! Результати допоможуть нам окреслити проблемні точки й взаємовигідні шляхи вирішення загальних проблем та будуть представлені на загальний розсуд без редакційної цензури.